Gyakran Ismételt Kérdések

Milyen jellegű kutatásokat folytatnak itt a Közép-európai Egyetem, Babakutató Laborjában?
A korai gyerekkor fejlődési folyamataival foglalkozunk, ami magába foglalja a gondolkodást, az érzelmeket, a szülő-gyermek kapcsolatot, a gyerek tudatra ébredését, tanulási készségeit. Ha röviden szeretnénk jellemezni tevékenységünket, akkor azt lehet mondani, hogy itt a gyermek biológiailag megalapozott szociális és gondolkodási természetének az alapkutatása folyik. Azt próbáljuk megérteni, hogy a születésnél sem beszélni, sem jól mozogni nem tudó csecsemőből hogyan lesz viszonylag rövid időn belül érzésekkel és gondolatokkal teli, beszélni és kommunikálni tudó lény. Ezeket a folyamatokat tanulmányozzuk játékos megfigyeléses vizsgálatainkban.
A csecsemő mindig az anyával együtt vesz részt a vizsgálatokban, és csak addig, amíg kedve van hozzá.
A vizsgálatokban a gyermek spontán figyelmére, viselkedésére vagyunk kíváncsiak, korának megfelelő képességeinek természetét próbáljuk megismerni megfigyeléseink során.

Milyen módszerekkel vizsgáljuk a gyermekek értelmi és érzelmi fejlődését?
A megfigyelések játékos keretek között zajlanak. A feladatok olyan felfedező gyakorlatok, melyeknek segítségével a gyermekek korai képességeire lehet fényt deríteni. A szülőknek részletes felvilágosítást adunk arról, mit is vizsgálunk. Több típusú vizsgálat létezik. Ezek egyike, amikor különféle utánzásos helyzeteket hozunk létre, ahol a gyermeknek új, általuk ismeretlen tárgyakat és az azok használatát mutatjuk be különböző tanítási körülmények között, és utána megfigyeljük, spontán hogyan emlékeznek ezekre a gyerekek, mit utánoznak le belőle, hogyan adják tovább az ismereteket maguk között.
Készítünk ugyanakkor olyan vizsgálatokat is, amelyekben komputeres filmecskék bemutatásával a csecsemők vizuális figyelmének irányát, érdeklődésének spontán megoszlását figyeljük. A nézés idejét és irányát lemérve mintegy "kérdéseket" tudunk feltenni a gyerekeknek olyan korai korban, amikor még szóbeli választ nem várhatunk tőlük.
Régen azt gondolták, hogy a gyermek csak akkor kezd el gondolkodni, ha beszélni tud. Ma már tudjuk, hogy ez egyáltalán nem így van. A gyermekek nagyon gazdag biológiai evolúciós felkészültséggel, előismeretekkel, irányított tanulási mechanizmusokkal jönnek a világra. Mi a módszereinkkel ezeknek az ismereteknek a nagyon korai működését vizsgáljuk. Az például, hogy a gyerek hova, és milyen hosszú ideig figyel, rendkívül fontos információkat hordoz magában. Ezekből sok mindenre tudunk következtetni.
De végzünk etológusokkal együtt olyan vizsgálatokat is, ahol csecsemők és más fajokra jellemző tulajdonságokat hasonlítunk össze, amiből szintén érdekes következtetéseket lehet levonni.

Kik vehetnek részt a vizsgálatban, és hány éves korig?
Különféle vizsgálatok folynak, amelyekben általában hat hónapos kortól 3 éves korig bárki részt vehet. Jelenleg 6-24 hónapos kor közötti gyermekeket vizsgálunk, és ilyen korú gyermekek szüleivel keressük az együttműködést.
Jelentkezni a 06-30-4625942-es telefonszámon lehet.
Felhívjuk a szülők figyelmét, hogy már 3-4 hónapos kortól bejelenthetik gyermekeiket, mi pedig visszahívjuk őket, amikor a vizsgálat esedékes lesz.

Mennyi ideig tart egy ilyen tudományos célú megfigyelés?
A vizsgálatok általában rövid terjedelműek, hiszen a pici gyermekek úgysem képesek még a hosszabb idejű koncentrálásra. Korosztálytól függően 10-20 percig tart egy vizsgálat. Sokszor a gyermekek nem ülik végig a vizsgálatot, ilyenkor természetesen félbeszakítjuk.
Itt a gyermekek "irányítanak".
Vizsgálatra egyébként bejelentkezés alapján lehet jönni. A kutatócsoport tagjai készséggel válaszolnak minden kérdésre, és szívesen látjuk az apukákat is, nemcsak az anyukákat.

Milyen tájékoztatást kap a szülő a vizsgálatról és milyen formában?
Részletes szöveges leírást adunk arról, milyen jellegű vizsgálatban vesz részt a kisgyermek, az mivel jár, és melyek a szülők jogai.
Bármikor megszakíthatják a vizsgálatot, annak semmilyen következménye nincs. Közvetlenül a vizsgálat előtt részletesen elmagyarázzuk a szülőknek, mire irányul a megfigyelés, a későbbiekben pedig tájékoztatjuk az anyukát vagy apukát, hogy gyermeke vizsgálat közbeni viselkedése mit is jelent. A lehető legrészletesebb információt adjuk a szülőknek.